Досвід роботи

Опис досвіду роботи вчителя іноземної мови Олександрівського НВК КЗ «Олександрівське НВО №2» Москаленко Ліани Володимирівни 

Освіта ХХІ століття – це освіта, в центрі якої перебуває людина, її неповторний духовний світ. Навчальна потреба в знаннях на міжнародному ринку праці, інтенсивне використання новітніх інформаційних технологій призводять до визнання необхідності оволодіння іноземними мовами.

Кожна людина, чи то доросла, чи дитина, - це особистість, унікальна і неповторна, що має власні достоїнства й недоліки, здібності. Психологами доведено, що творчі можливості людини безмежні. У кожному з нас прихований величезний творчий потенціал. Проблема лише в тому, щоб дати вихід своїм можливостям.

Тож проблема комунікативності вбачається мені дуже актуальною та значущою для процесу навчання ІМ, адже має на меті не лише навчити вільного іншомовного спілкування, але й продемонструвати свою унікальність. Акцент переноситься з традиційного навчання як трансляції інформації на учіння, в процесі якого вчитель надає учням допомогу в здобутті, осмисленні інформації, формуванні і застосуванні певних компетенцій. Взаємодія вчителя та учня веде до успіху.

«Мова – це віконце, через яке людина бачить світ», - казав В.О.Сухомлинський. Школа навчає, дає знання, але дітям треба бути допитливими і наполегливими, докладати максимум зусиль, щоб взяти, засвоїти і використовувати знання. Навчання – це велика і наполеглива праця. У північних народів є просте і мудре висловлювання: « Якщо подарувати людині одну рибину, вона буде ситою один день, якщо дві – два дні, якщо навчити ловити рибу, вона буде ситою все життя». Так і в навчанні: корисно багато знати, а ще краще – самому здобувати знання і бути наполегливим.

Головне призначення іноземної мови – стати засобом спілкування учнів. Тому тема, над якою я працюю – «Комунікативний підхід до навчання англійської мови». Саме практичне застосування комунікативного методу надає мені як учителю можливість за допомогою спеціально дібраних вправ перебудувати мотиваційну сферу учнів, розвинути їх здібності та активізувати можливості.

Проблеми вдосконалення уроку, пошуки поєднання різних форм та методів роботи на уроці залишаються для мене актуальними. Саме комунікативний підхід та креативне мислення сприяє кращому опануванню іноземної мови учнями, дає можливість практично застосовувати набуті знання для висловлення своїх думок, вражень, почуттів.

Своїм першочерговим завданням вважаю навчити учнів розмовляти англійською мовою на актуальні та зрозумілі для них теми, які вони можуть застосувати в різноманітних життєвих ситуаціях, стимулювати їх до висловлювань, заохочувати для спілкування. Для цього використовую різні фактори, що забезпечують розвиток комунікативної активності та креативного мислення на уроці, а саме:
  • цікавий тематичний підбір матеріалу;
  • диференційований підхід, врахування інтересів учнів;
  • мотивація навчання;
  • сприятливе психологічне середовище;
  • прийоми і методи роботи.
На різних етапах навчання учнів ставлю перед собою різні цілі. Спілкування — процес активний. Ця активність пов'язана з розумовою діяльністю і комунікативною поведінкою. Комунікативна діяльність має ще одну характеристику — вмотивованість. Людина, як правило, спілкується тому, що в неї є для цього внутрішня причина, мотив.

Отже,для того щоб навчити людину спілкуватися іноземною мовою необхідно навчати цьому в умовах спілкування. Це означає, що процес навчання повинен бути організований так, щоб за своїми основними якостями та характеристиками він був схожий на процес спілкування. В цьому і полягає сутність комунікативного підходу.

На рівні старших класів особливу увагу приділяю формуванню важливих для життя в суспільстві компетенцій: креативно мислити, працювати в колективі, бути здатними розв'язувати проблеми, бажати та вміти вчитися протягом життя, які є невід'ємними складовими процесу формування комунікативної активності. На цьому етапі систематизується та узагальнюється мовленнєвий та комунікативний досвід, набутий ними на попередніх етапах вивчення мови. Методи і види навчальної діяльності дедалі більше набувають форм, наближених до реальних умов спілкування, зростає коло інтересів. На цьому етапі я застосовую як традиційні, так і сучасні методи навчання.

Для підвищення мотивації учнів до навчання, якісного формування комунікативної активності, я впроваджую:
  • дебати;
  • дискусії;
  • нестандартні уроки;
  • метод проектної роботи;
  • роботу з відео та аудіо матеріалами;
  • знайомство із фразеологією англійської мови.
Слід відзначити, що використання сучасних методів викладання ІМ допомагає мені посилити мотивацію учнів щодо вивчення мов міжнародного спілкування.

1. Використання пісень та ігор на уроках англійської мови.

Ефективність використання пісень для навчання мови пояснюється тим, що пісні на уроці пожвавлюють викладання, вносять різноманітність, викликають позитивні емоції та створюють високу мотивацію. У пошуках відповіді на запитання,, Як підтримати інтерес до навчання”, я знайшла відповідь. Необхідно залучати дітей до активної ігрової діяльності. Граючись - діти вчаться. Кожний ігровий момент активізує роботу учня на уроці. Значну увагу приділяю роботі з фонетикою, прагну виробити в учнів навички правильної вимови та вільного, швидкого мовлення.

2. Проведення нетрадиційних уроків.

Я використовую наступні форми нестандартних уроків:

  • Інтегровані уроки
  • Урок-круглий стіл
  • Урок-подорож
  • Урок-шопінг
  • Уроки-рольові ігри
  • Урок-залік
  • Урок-диспут
  • Урок-шоу і т.д.

3. Навчання розмовної англійської мови та кліше.

Кліше допомагають логічно оформити висловлювання та зробити мову більш природною. За допомогою кліше можна висловити розуміння, співчуття, підтримку, подив, незгоду і т.д. Учні повинні навчитися автоматично вживати формули сучасної англійської мови.

4. Використання країнознавчого матеріалу.

Складовою частиною своєї роботи вважаю опрацювання країнознавчого матеріалу. Це активізує пізнавальну діяльність учнів, залучає до діалогу двох культур. Ефективним засобом активізації творчості учнів вважаю інсценізацію текстів, Обираю оповідання із найбільшою кількістю героїв, заохочую учнів фантазувати, доповнювати висловлювання персонажів власними репліками, пропоную учням самостійно продовжити оповідання, висловити своє припущення з опорою на малюнок до тексту.

5. Використання специфічних аутентичних текстів на уроках ІМ.

Потрапивши в англомовну країну, учні неминуче зіткнуться з такими специфічними аутентичними текстами, як телефонні довідники, газети, карти, дорожні знаки, дороговкази в супермаркетах, упаковка продуктів, афіші кінотеатрів тощо. Коли ми замовляємо страву в ресторані, читаючи меню або коли читаємо афіші в кінотеатрі, ми приймаємо рішення, що ґрунтується на прочитаному тексті. Робота над такими текстами насамперед розвиває вміння розуміння значення слова з контексту, вчить звертати увагу на деталі, отримувати інформацію з ілюстрацій, знайомить з реаліями повсякденного життя, створює ситуації, наближені до дійсності, відтворює атмосферу країни, мова якої вивчається.

6. Інтерактивні форми навчання.

Активне спілкування учнів у процесі навчання завжди є цікавим, оскільки знімає заборони на спілкування та стимулює його, що сприяє перетворенню подеколи нудної індивідуальної діяльності на загальну захоплюючу пізнавальну діяльність. Так в моєму педагогічному багажі є такі інтерактивні форми навчання як: метод «Мікрофон», « Ажурна пилка», «Мозковий штурм», диспути та дискусії, методи «Незавершені речення», « Погодься/ Не погодься», «Експромт» та інші.

7. Використання групової та парної роботи на уроках ІМ.

Після набуття досвіду вчитель завжди знайде багато можливостей для проведення парної і групової роботи. На своїх уроках також люблю використовувати різні додаткові посібники, які являють собою збірники текстів, психологічних тестів, цитат, прислів’їв, веселих історій, які допоможуть зробити атмосферу на уроці невимушеною, а вивчення англійської мови – захоплюючим. Більшість психологічних тестів носять гумористичний характер, вони вдало доповнюють традиційні завдання. Тексти значно розширюють кругозір учнів, поповнюють їх словниковий запас. Матеріали «Веселі історії» знімуть втому, емоційну напруженість у класі, відновлять працездатність.

8. Досконале вивчення граматичного матеріалу.

Етап презентації граматичних явищ відбувається на основі вивченої раніше тематично пов'язаної лексики, при цьому створюю умови для творчого і правильного перекомбінування раніше засвоєного матеріалу в усному і писемному мовленні. Прагну навчити учнів не просто говорити, а говорити правильно. На моє переконання розвитком комунікативної активності учнів потрібно вміло керувати. Для організації такого виду діяльності підбираю різні форми організації навчального процесу. Оволодіння граматичним компонентом вимагає ознайомлення з великою кількістю граматичних правил та явищ активного та пасивного мінімуму. Використання таких вербальних засобів навчання, як граматичні таблиці та схеми сприяє більш ґрунтовному й легкому засвоєнню навчального матеріалу. Постійна робота з граматичними таблицями розвиває в учнів загальні навички творчого навчання.

Попрацювавши 28 років на учительській ниві, дійшла до висновку: щоб відповідати вимогам часу, учитель має бути творцем, художником, а не просто старанним ремісником. Весь цей час шукала та апробовувала принципи та засоби, які, на мою думку, були б найефективнішими для досягнення кінцевої мети – формування в учнів життєвих компетенцій, адже суспільні умови змінюються – і діти та підлітки мають бути підготовлені до успішної життєдіяльності. Не вміючи плавати, людина потоне, а не маючи необхідних знань і вмінь життєвого устрою, захлинеться життєвою стихією, не зможе самовизначитись і самоздійснитися.

Завжди пам’ятаю слова Я. Коменського, "учитель - помічник природи, а не її володар, її будівничий, а не реформатор", тому він сам вибирає форми, методи та прийоми, які сприяють розвитку природних нахилів учнів. В зв’язку з цим , ціную кожну обдаровану і здібну дитину, допомагаю їй розвинути свій талант і дар.

Таким чином, кожен урок – це новизна, творчий пошук учнів і вчителя, співробітництво, радість спілкування іноземною мовою. Якщо вчитель не байдужий до своїх учнів і щедро готовий поділитись з ними своїми знаннями, якщо урок для нього – не просто проходження матеріалу, то він буде творчо шукати все, щоб оживити урок, зробити його захоплюючим, цікавим, джерелом радості та натхненної праці учнів.